ТРАКТУВАННЯ ПОНЯТТЯ «ІДЕНТИЧНІСТЬ» У СУЧАСНИХ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ ПРОЕКЦІЯХ
Анотація
У статті здійснюється теоретичний аналіз підходів до визначення поняття ідентичності, а саме психоаналітичного, символічного інтеракціонізму, соціокультурного, когнітивного, континуально-ієрархічного, наративного. Поняття «ідентичність» розглядається з позиції структури або процесу. У статті актуалізовано наративний підхід до вивчення процесу конструювання ідентичності. Загалом представники наративного підходу до дослідження особистості стверджують, що формування ідентичності можливе при переоформленні досвіду за допомогою розповідей - наративів. Цей підхід дозволить вивчити досвід особистості, який є основою поняття ідентичності; у результаті усвідомлених наративів індивіда про минуле, теперішнє та майбутнє сформується цілісна ідентичність. Розглядаються такі механізми конструювання ідентичності, як ідентифікація, інтроекція (психоаналітичний підхід); активна інтерналізація та мова (символічний інтеракціонізм); когнітивний, мотиваційний, емоційний, ціннісний механізми (соціокультурний підхід); асиміляція, акомодація та оцінка (континуально-ієрархічний підхід); соціальна категоризація, соціальна ідентифікація, соціальне порівняння, наслідування, інтеріоризація, адаптація, асиміляція (когнітивний підхід); рефлексивний та ціннісно-смисловий механізми (наративний підхід). У статті здійснюється акцент на рефлексивному та ціннісно-смисловому механізмах, адже саме вони дають можливість особистості проаналізувати, усвідомити та сконструювати власну ідентичність цілісно.
Посилання
2. Гребенюк М. О. Самоідентифікація як механізм формування ідентичності особистості. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». Кам’янець-Подільський, 2010. № 8. С. 219-228. URL: http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/162034/161015
3. Губеладзе І. Г. Сільська молодь у місті: пошук ідентичності: монографія. Київ: Міленіум, 2015. 236 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/77241833.pdf
4. Козирєв М.П. Соціально-психологічні аспекти ідентичності підлітка. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Львів, 2012. №2. С. 187-197. URL: https://www.lvduvs.edu.ua/documents_pdf/visnyky/nvsp/02_2012_2/12kmpaip.pdf
5. Краєва О. А. Подолання кризи ідентичності в підлітковому віці: монографія. Харків, 2018. 218 с.
6. Мороз Р. А. Наративний підхід до дослідження ідентичності особистості. Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. Одеса, 2009. № 4. С. 30-34. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2009/4_2009/7.pdf.pdf
7. Ревенко С. П. Сучасні підходи до вивчення ідентичності особистості юнацького віку. Наука і освіта. Серія Психологія. Одеса, 2013. №7. С.196-199.
8. Савицька, І. М. Свобода як чинник наративної ідентичності та автентичності особистості. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». Харків, 2014. № 1083. URL: https://periodicals.karazin.ua/thcphs/article/view/2133/1873
9. Самчук О.О. Становлення феномену наративної ідентичності особистоті в історико-філософських парадигмах. Практична філософія. Київ, 2014. № 54. С.114-146. URL: https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/Samchuk_2014_1.pdf
10. Яблонська Т.М. Ідентичність як предмет психологічного аналізу. Наукові записки Інституту психології ім.Г.С.Костюка НАПН України /за ред. акад. С.Д.Максименка. Київ: Ніка-Центр, 2010. Вип.38. 392 с. С. 378-387. URL: https://lib.iitta.gov.ua/5147/1/%D0%AF%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%90%D0%97_2010_.pdf
11. Amanda A., Uliaszek A. and other. Bridging Development and Disturbance: A Translational Approach to the Study of Identity. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment. 2021. DOI: https://doi.org/10.1037/per0000514.supp
12. Kapoor C., Misra I. Religious Identity: A Missing Link In Identity Discourse. Indian Journal of Social Science and Organizational Behaviour. 2017. Vol. 6. P. 7-15. 13. Licona N. E. A. Theory for the Study of Identity. Advances in Anthropology. Mexico, 2021. Vol. 11. P. 13-24.
14. Sandoval L. O., Alcaraz M. G. G. Contributions to the debate on the study of identities and biographies. Dialogos sobre education. 2019. Vol. 10. P. 1-13. URL: http://www.scielo.org.mx/pdf/dsetaie/v10n18/2007-2171-dsetaie-10-18-00009-en.pdf
15. Urrieta L., Hatt B. Qualitative Methods and the Study of Identity and Education. Research and Assessment Methods (Online Publication). USA, 2019. DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.550
16. Zahrai L. Narrative identity: formation mechanism. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Ivano-Frankivsk, 2020. Vol. 7, No. 2. P. 83-89.