ПРОФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ ОГЛЯД СУЧАСНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
Анотація
Розвиток професійної ідентичності має здійснюватися з урахуванням саморозвитку, який безпосередньо пов’язаний із професійним становленням. Самооцінка — це саморозуміння і свідома оцінка власних особистісних якостей, думок, слів, вчинків. Таким чином, самооцінка впливає на ефективність власної діяльності та діяльності інших людей, а також на подолання труднощів у вирішенні поставлених завдань. Оволодіння структурою професійної мотивації та сприйняття мотивації студентів дозволяє обґрунтовано вирішувати завдання просування, правильно зорієнтуватися у виборі спеціальності, будувати професійну кар’єру, навчатися дистанційно, отримувати необхідні знання для майбутньої роботи. В умовах нестабільності це суттєво впливає на відповідальність і бажання здобувати освіту. Мета статті – провести теоретико-методологічний огляд стану розробки проблеми професійної ідентичності особистості. Феномен «професійної ідентичності» досить новий у психології, його цілеспрямоване вивчення розпочалося наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст., коли мова зайшла про професійне самовизначення людини та аспект ставлення до себе найбільше було спрямоване на здібності, а не на здобуття знань. Особистість проходить багато етапів розвитку і, відповідно, змін, як фізіологічних, так і ціннісних, усвідомлює свої здібності і неодноразово обирає професію, що дає можливість особистості розвиватися протягом усього життя. Кожен із цих етапів розвитку особистості привносить свої навички та розуміння, формуючи стійкий образ професійної ідентичності, тобто особистість ідентифікує себе з майбутньою професійною діяльністю, інколи кардинально змінюючи обрану професію, а це призводить до набуття нових навичок, Але сам процес пізнання особистості, на наш погляд, найважливіший процес, тим більше, що в нинішній непростий час практично кожна людина стикається з кардинальним переглядом як свого життя, так і своєї професійної діяльності.
Посилання
2. Гаврилюк Н.М. Гeнeзис психолого-пeдагогiчного поняття «профeсiйна iдeнтичнiсть» / Н.М. Гаврилюк // Вiсник унiвeрситeту iм.
3. Альфрeда Нобeля: Сeрiя «Пeдагогiка i психологiя» : Пeдагогiчнi науки – 2020. – С. 18-24.
4. Клибанiвська Т.М. Профeсiйна iдeнтичнiсть: тeорeтичний аспeкт / Т.М. Клибанiвська// Тeорiя i практика сучасної психологiї. 2020 р., № 1, Т. 2, С. 52-56.
5. Князян М. Формування пiзнавальної мотивацiї дослiдницької дiяльностi студeнтiв. // Пeдагогiка i психологiя профeсiйної освiти.–2003.–№1.–с.173–181
6. Ложкiн Г. Профeсiйна iдeнтичнiсть в контeкстi маргiнальної повeдiнки суб’єкта / Г. Ложкiн, Н. Волянюк // Соцiальна психологiя. – 2008. – № 3. – С. 123–130.
7. Лукiянчук А.М. Модeль розвитку профeсiйної iдeнтичностi майбутнiх пeдагогiв / А.М. Лукiянчук // Проблeми сучасної психологiї. Збiрник наукових праць К-ПНУ iмeнi Iвана Огiєнка, Iнституту психологiї iм. Г.С. Костюка АПН України / за рeд. С.Д. Максимeнка. Вип. 7. – К., 2010. – С. 370–380
8. Матeюк О.А. Психологiчнi особливостi профeсiйної iдeнтичностi майбутнiх суб’єктiв працi / О.А. Матeюк // Науковий вiсник Львiвського дeржавного унiвeрситeту внутрiшнiх справ. – 2014. – Вип. 1. – С. 131–140
9. Мeльничук I.М. Формування профeсiйної iдeнтичностi майбутнiх фахiвцiв як пeдагогiчна проблeма / I.М. Мeльничук // Науковий вiсник Мукачiвського дeржавного унiвeрситeту. Сeрiя «Пeдагогiка та психологiя». – 2015. – Вип. 1 (1). – С. 92–95.
10. Остапeнко I.В. Аналiз особливостeй профeсiйної iдeнтифiкацiї як типу особистiсної активностi. Українська психологiя: сучасний потeнцiал. Матeрiали Чeтвeртих Костюкiвських читань (25 вeрeсня 1996 р.) : у 3-х тт. Київ : ДОК-К, 1996. Т. II. С. 294-299
11. Токар Н.Ф. Динамiка мотивацiї в процeсi профeсiйної пiдготовки.// Пeдагогiка i психологiя.– 1997.– №4.– с. 151–154
12. Denise, J. (2016). Re-conceptualizing graduate employability: the importance of preprofessional identity. Higher Education Research & Development, DOI: 10.1080/07294360.2016.1139551
13. How to Find a Job (And Yourself) [Eлeктронний рeсурс]. – 2019. – Рeжим доступу до рeсурсу: https://www.youtube.com/watch?v=OC5RZi_HfWs&feature=youtu.be
14. Kaplunenko, Y. (2016). Personality prerequisites for social intelligence development among socionomic professionals. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, 1(13), 230-244
15. Maryna V. Ikonnikova Modern online platforms and digital technologies in teaching linguistics in the US higher education practice / V. Maryna // Information Technologies and Learning Tools. – 2019. – Vol. 73, № 5. – P. 125–134, doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v73i5.2548