БУЛІНГ ДІТЕЙ З РАС
Ключові слова:
розлад аутичного спектру (РАС), булінг, поширеність, фактори ризику, втручання.
Анотація
Стаття присвячена огляду наявних досліджень на тему булінгу дітей і підлітків з розладом аутичного спектру (РАС). Особлива увага приділяється поширеності цього явища, факторів ризику, форм і наслідків булінгу, а також можливостям втручання. Необхідно розширити доступну базу знання з цієї проблеми, а також запропонувати практичні обґрунтовані підходи до її вирішення.
Посилання
1. Ожийова О. Булінг. Шкільний булінг: поняття та основні форми /Олена Ожийова // Вчені зап. Харк. гуманіт. ун-ту «Нар. укр. акад.», 2009. — С. 158–163. 2. Противодействие школьному буллингу: анализ международного опыта / Д. В. Молчанова, М. А. Новикова; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. — М.: НИУ ВШЭ, 2020. — 72 с.
3. 3.Тарасун В. В., Куценко Т. О., Недозим І. В.та ін. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» — К.: Гнозис: Поліграф, 2013.
4. Hebron J., Oldfield J., Humphrey N. Cumulative risk effects in the bullying of children and young people with autism spectrum conditions, Autism. 2017 Apr; 21(3):291–300. doi: 10.1177/1362361316636761. Epub 2016 Jul 9. PMID: 27095833.
5. Griffin R. S., Gross A. M. Childhood bullying: Current empirical findings and future directions for research // Aggression and Violent Behavior. — 2004. — № 9(4). — Р. 379–400. https://doi.org/10.1016/S1359–1789(03)00033–8.
6. Smith P. K., Talamelli L., Cowie H., Naylor P., Chauhan P. Profiles ofnon-victims, escaped victims, continuing victims and new victims of schoolbullying // British Journal of Educational Psychology. — 2004. — № 74. — P. 565–581.
7. Olweus D. Bullying at school: What we know and what we can do. — Cambridge, MA: Blackwell Publishers, Inc., 1993.
8. Wainscot J. J., Naylor P., Sutcliffe P., Tantam D., Williams J. Relationships with Peers and use of the School Environment of Mainstream Secondary School Pupils with Asperger Syndrome (High-Functioning Autism): A Case Control Study // International Journal of Psychology and Psychological Theory. — 2008. — № 8 (1) — Р. 25–38.
3. 3.Тарасун В. В., Куценко Т. О., Недозим І. В.та ін. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» — К.: Гнозис: Поліграф, 2013.
4. Hebron J., Oldfield J., Humphrey N. Cumulative risk effects in the bullying of children and young people with autism spectrum conditions, Autism. 2017 Apr; 21(3):291–300. doi: 10.1177/1362361316636761. Epub 2016 Jul 9. PMID: 27095833.
5. Griffin R. S., Gross A. M. Childhood bullying: Current empirical findings and future directions for research // Aggression and Violent Behavior. — 2004. — № 9(4). — Р. 379–400. https://doi.org/10.1016/S1359–1789(03)00033–8.
6. Smith P. K., Talamelli L., Cowie H., Naylor P., Chauhan P. Profiles ofnon-victims, escaped victims, continuing victims and new victims of schoolbullying // British Journal of Educational Psychology. — 2004. — № 74. — P. 565–581.
7. Olweus D. Bullying at school: What we know and what we can do. — Cambridge, MA: Blackwell Publishers, Inc., 1993.
8. Wainscot J. J., Naylor P., Sutcliffe P., Tantam D., Williams J. Relationships with Peers and use of the School Environment of Mainstream Secondary School Pupils with Asperger Syndrome (High-Functioning Autism): A Case Control Study // International Journal of Psychology and Psychological Theory. — 2008. — № 8 (1) — Р. 25–38.