ОСОБИСТІСНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ
Ключові слова:
відповідальність, особистість, підліток, самооцінка, ситуація, вибір.
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі розвитку особистості у підлітковому віці — виявленню особистісних детермінант відповідальності у цьому періоді. Показано, що особливого значення ця властивість особистості набуває у сучасному соціальному просторі серед молоді, яка часто потрапляє у ситуації морального вибору та вчинку. Емпірично доведено, що основними особистісними детермінантами, що визначають готовність підлітків до прийняття на себе відповідальності, є ціннісні орієнтації та самооцінка власних моральних якостей (відповідальність, чесність, чуйність, дбайливість).
Посилання
1. Дементий Л. И. Ответственность: типология и личностные основания /Л. И. Дементий. — Омск: Изд-во Омск. ун-та, 2001. — 192 с.
2. Йонас Г. Принцип ответственности: опыт этики для технологической цивилизации /Г. Йонас. — М. : Айрис-Пресс, 2004. — 480 с.
3. Леонтьев Д. А. Очерк психологии личности / Д. А. Леонтьев. — М.: Смысл, 1993. — 216 с.
4. Муздыбаев К. Психология ответственности /К. Муздыбаев. — М.: Наука, 2014. — 248 с.
5. Перлз Ф. Опыты психологии самосознания /Ф. Перлз, Р. Хефферлин, П. Гудмен. — М. : Наука, 1993. — 240 с.
6. Патинок О. П. Відповідальність у структурі професійної моделі соціального працівника /О. П. Патинок//Соціальна робота в Україні: теорія і практика. — 2005. — № 3. — С. 49 -57.
7. Цілинко І. О. Дослідження моральної сфери студентів ВНЗ /І. О. Цілинко//Вісник ОНУ. — 2013. — Т. 18, вип. 22 (3). — С. 207–216.
8. Damon W., Gregory A. The youth charter: Towards the formation of adolescent moral identity // J. of Moral education. — 1997. — 26(2). — P. 117–131. doi: 10.1080/0305724970260201
9. Gilligan C. In a different voice: Women’s conceptions of self and morality // Harvard Educational Review. — 1977. — 47. — P. 1–26. doi: 10.17763/ haer.47.4.g6167429416hg5l0
10. Higgins E. T. Moral Functioning, moral identity, and moral self-concepts // Symposium on Personality and Moral Character. October 12–14. — 2006.
11. Kohlberg L. Stage and sequence: the cognitive-developmental approach to socialization // Defining Perspectives in Moral Development / ed. Puka B. — New York, NY, 1994. — Garland Publishing. — P. 1–134.
2. Йонас Г. Принцип ответственности: опыт этики для технологической цивилизации /Г. Йонас. — М. : Айрис-Пресс, 2004. — 480 с.
3. Леонтьев Д. А. Очерк психологии личности / Д. А. Леонтьев. — М.: Смысл, 1993. — 216 с.
4. Муздыбаев К. Психология ответственности /К. Муздыбаев. — М.: Наука, 2014. — 248 с.
5. Перлз Ф. Опыты психологии самосознания /Ф. Перлз, Р. Хефферлин, П. Гудмен. — М. : Наука, 1993. — 240 с.
6. Патинок О. П. Відповідальність у структурі професійної моделі соціального працівника /О. П. Патинок//Соціальна робота в Україні: теорія і практика. — 2005. — № 3. — С. 49 -57.
7. Цілинко І. О. Дослідження моральної сфери студентів ВНЗ /І. О. Цілинко//Вісник ОНУ. — 2013. — Т. 18, вип. 22 (3). — С. 207–216.
8. Damon W., Gregory A. The youth charter: Towards the formation of adolescent moral identity // J. of Moral education. — 1997. — 26(2). — P. 117–131. doi: 10.1080/0305724970260201
9. Gilligan C. In a different voice: Women’s conceptions of self and morality // Harvard Educational Review. — 1977. — 47. — P. 1–26. doi: 10.17763/ haer.47.4.g6167429416hg5l0
10. Higgins E. T. Moral Functioning, moral identity, and moral self-concepts // Symposium on Personality and Moral Character. October 12–14. — 2006.
11. Kohlberg L. Stage and sequence: the cognitive-developmental approach to socialization // Defining Perspectives in Moral Development / ed. Puka B. — New York, NY, 1994. — Garland Publishing. — P. 1–134.