ПРОЯВИ ВІКОВИХ ТА ІНДИВІДУАЛЬНО- ПСИХОЛОГІЧНИХ ЯКОСТЕЙ ОПЕРАТОРІВ КОНТАКТНОГО ЦЕНТРУ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
У статті розкрито поняття індивідуально-психологічних якостей особистості оператора контактного центру, визначено психологічні особливості професії «оператор контактного центру» та визначені індивідуально-психологічні якості операторів контактного центру юнацького та зрілого віку. Індивідуально- психологічні якості визначено як стійкі риси особистості, які розвиваються в процесі діяльності та зумовлюють особливості взаємодії з оточенням. Емпіричне дослідження проводилось на базі контактного центру мобільного оператора «Водафон» м. Києва. У дослідженні взяли участь оператори від 18 до 47 років, загальною кількість досліджуваних склала 50 осіб, з них 25 осіб юнацького віку (18–25 років) та 25 осіб зрілого віку (26–47 років). Було застосовано 16-факторний особистісний опитувальник Р. Кеттела; Опитувальник «Шкала емоційного відгуку» А. Меграбяна і Н. Епштейна. В ході математичної обробки даних із застосуванням Т-критерію Стьюдента був здійснений аналіз та інтерпретація отриманих даних, які показали наявність розбіжностей в індивідуально- психологічних якостях між групами операторів контактного центру юнацького та зрілого віку. Вікові відмінності зафіксовані в таких індивідуально-психологічних якостях: сміливість, емоційна стабільність, дипломатичність. Особам юнацького віку більш характерні емоційна нестабільність, експресивні, менш стримані у прояві емоцій, зокрема і негативних, сміливість, схильність до необдуманих вчинків, рішучість. Зрілі фахівці більш обережні, не схильні до ризику, обачні, дипломатичні, легко виходять з конфліктних ситуацій, вміло підлаштовуються до співрозмовника, вміють знаходити спільну мову, тоді як група юнацького віку є менш дипломатичною, відрізняється більшою різкістю, безкомпромісністю в спілкуванні. Зроблено висновок про те, що значна частини операторів контактного центру потребують трансформації та вдосконалення індивідуально-психологічних якостей з метою підвищення відкритості, дипломатичності, емоційної стабільності та емпатії.
Посилання
2. Дмитриева О. Б. Формирование психологической готовности молодых специалистов к профессиональной деятельности: дис. … канд. психол. наук: 19.00.13. Москва, 2001. 188 с.
3. Калініна Т. О. Фізіологія і психологія праці. Харків: ХНЕУ, 2005. 268 с.
4. Карпенко Г. В. Психологія праці та вибір професії. Суми: Університетська книга, 2008. 168 с.
5. Куваева И. О. Профессиональный стресс у операторов контакт-центров. Известия Уральского государственного университета. Проблемы образования, науки и культуры. Психология. 2010. № 4(81). С. 108–124.
6. Максимець С. М. Психологічні детермінанти емоційного вигорання працівників контактного центра. Вісник КІБІТ. Київ. 2018. Випуск 37. С. 97–101.
7. Малхазов О. Р. Психологія праці: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 208 с.
8. Мітічкіна О. О. Соціально-психологічні чинники формування організаційної культури операторів кол-центру: автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.05. Соціальна психологія; психологія соціальної роботи; Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. Луганськ, 2012. 20 с.
9. Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Самара: БАХРАХ–М, 2005. 672 с.
10. Drobot O. Development of professional consciousntss from the viewpoint of preparation of future specialists. Psychological and pedagogical problemsof modern specialist formation. Warsaw: ANAGRAM; Kharkiv: KRPOCH, 2017. P. 38–42.
11. Shrinivasan R., Talim J., Wang J. Perfomance analysis of a cali center wüh Interactive voice responso units Sociedad de Estadística e Investigación. Operativa Top. 2004. Vol. 12, No. 1. P. 91–110.
12. Harris Р. Р. Managing Cultural Differences. Oxford : Butterworth-Heinemann, 2004. 600 p.