САМООЦІНКА СТУДЕНТОК ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ПОЛЬСЬКОГО ТА УКРАЇНСЬКОГО ВУЗІВ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ
Анотація
У статті представлені результати дослідження відмінностей самооцінки студенток педагогічних спеціальностей польського та українського вузів. Стаття містить дві частини — теоретичну та емпіричну. У теоретичній частині висвітлено проблему самооцінки та її значення для психічного здоров’я особистості. Розкрито джерела, функції та наслідки самооцінки. Встановлено, що висока самооцінка впливає на низку позитивних психологічних наслідків, котрі проявляються у різних сферах життя особистості, зокрема у професійній та приватній/інтимній. Доведено, що висока самооцінка мотивує особистість до діяльності, сприяє реалізації цілей та впливає на якість виконуваних завдань. Низька самооцінка натомість має низку негативних наслідків, котрі відображаються в емоційній сфері, психосоматичних розладах та впливає на низьку активність особистості, а також низьку якість виконуваних завдань. В емпіричній частині представлено аналіз результатів дослідження глобальної самооцінки студенток педагогічних спеціальностей. Опитування проводилося серед 100 студенток польського та українського навчальних закладів. У дослідженні застосовано Шкалу самооцінки (SES) авторства M. Rosenberg’a в адаптації польських науковців I. Dzonkowskiej, K. Lachowicz-Tabaczek, M. Łaguny. Результати досліджень показали, що існує статистично значуща різниця показників глобальної самооцінки у групі студенток педагогічних спеціальностей польських та українських навчальних закладів t (98) = -3,37; p<0,001. Рівень самооцінки студенток польського навчального закладу становить (М = 28,76; SD = 3,77) і є істотно статистично вищий у порівнянні з рівнем самооцінки студенток українських навчальних закладів (M = 26,66; SD = 2,24). Це у свою чергу вказує на те, що самооцінка польських студенток значно вища.
Посилання
2. Bochniarz A. Samoocena studentów kierunków nauczycielskich // Edukacja — Technika — Informatyka. — 2018. — Nr 2 (24). — S. 242–247.
3. Brzezińska A. I., Appelt K., Ziołkowska B. Psychologia rozwoju człowieka. — Sopot: GWP, 2016.
4. Dolińska-Zygmunt G., Nomejko A. Satysfakcja seksualna i samoocena a poczucie jakości życia // Bulik (red.). Zdrowie w cyklu życia człowieka. — Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012. — S. 171–180.
5. Erikson E. Dzieciństwo i społeczeństwo. — Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 1997.
6. Gurba E. Wczesna dorosłość // J. Trempała. (red.). Psychologia rozwoju człowieka. — Warszawa: PWN, 2011. — S. 287–311.
7. Hobfoll S. E. Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu. — Gdańsk: GWP, 2006.
8. Lachowicz-Tabaczek K., Śniecińska J. Samoocena jako monitor zdolności do działania i radzenia sobie — nowe spojrzenie na źródła i funkcje samooceny // M. Straś-Romanowska (red.). Prace Psychologiczne LXII. Drogi rozwoju psychologii wrocławskiej. — Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2013. — S. 247–265.
9. Laguna M., Lachowicz-Tabaczek K., Dzwonkowska I. Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga — polska adaptacja metody // Psychologia Społeczna. — 2007. — Tom 2 02 (04). — S. 164–176.
10. Lehtinen V. Building up good mental health. — Jyväskylä: Gummerus Printing, 2008.
11. Małus A. Cechy osobowościowe małżonków zgłaszających się na terapię małżeńską // Psychoterapia. — 2011. — Nr 4 (159). — S. 17–30.
12. Matczak A. Zarys psychologii rozwoju. — Warszawa: Wydawnictwo Akademickie «Żak», 2003.
13. Oettingen J. E. Dysfunkcje seksualne — podejście oparte na teorii poznawczej // Seksuologia Polska. — 2013. — Nr 11 (2). — S. 68–75.
14. Ogińska-Bulik N., Miniszewska J. Wstęp // J. Miniszewska, N. Ogińska-Bulik (red.). Zdrowie w cyklu życia człowieka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012. — S. 5–7.
15. Orth U., Robins R. W., Trzesniewski K. H. et al. Low self-esteem is risk factor for depressive symptoms from Young adulthhood to old age // Journal of Abnormal Psychology. — 2009. — Vol. 118 (3). — P. 472–478.
16. Polino M., Woolfolk R. L., Novalany J. et al. Self-complexity, self-evaluation, and depression: an examination of form and content within the self-schema // Journal of Personality and Social Psychology. — 1995. — Vol. 68 (6). — P. 1108–1120.
17. Rosenberg M. Society and adolescent self-image. — Princenton, New Jersay: Princenton University Press, 1965.
18. Sęk H. Psychologia prewencyjna jako obszar badań i zastosowań // H. Sęk (red.). Zagadnienia psychologii prewencyjnej. — Poznań: UAM, 1991. — S. 7–38.
19. Wojciszke B. Psychologia społeczna. — Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2015.
20. Wrona-Polańska H. Kreowanie zasobów osobowych wyzwaniem dla promocji zdrowia. Perspektywa psychologiczna // H. Wrona-Polańska, J. Mastalkiego (red.). Promocja zdrowia w teorii i praktyce psychologicznej. — Kraków: WUJ, 2009. — S. 11–26.
21. Zimbardo P. G., Johnson R. L., McCann V. Psychologia: kluczowe koncepcje. T. 1. — Warszawa: PWN, 2010.