КОНФЛІКТОГЕННА ПОВЕДІНКА ДІТЕЙ ЯК НАСЛІДОК ДИСФУНКЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВНОГО ВПЛИВУ

Ключові слова: дисфункціональне батьківство, конфліктогенна поведінка, дитяча агресія, емоційна дисрегуляція, моделювання поведінки, профілактичні програми

Анотація

Конфліктогенна поведінка у дітей є актуальною проблемою сучасної психології та педагогіки, оскільки вона негативно впливає на соціальну адаптацію та взаємодію з оточенням. Одним з ключових факторів її формування є дисфункціональне освітнє середовище, яке передбачає не лише конфлікти між батьками, але й використання жорстких методів виховання та моделювання агресивної поведінки. Метою цього дослідження було вивчення впливу дисфункціонального батьківського середовища на формування конфліктної поведінки у дітей молодшого та середнього шкільного віку. Основна увага приділялася механізмам моделювання поведінки, емоційній дисрегуляції та ролі модераторів, таких як вік, стать та рівень самоконтролю. Дослідження мало перехресний дизайн та включало вибірку близько 500 учнів 5–8 класів з різних шкіл віком від 10 до 14 років. Дані збиралися за допомогою стандартизованих анкет, які оцінювали сімейну дисфункцію, спостереження за агресією в сім’ї, емоційною дисрегуляцією та проявами конфліктної поведінки у дітей. Результати кореляційно-структурного аналізу показали, що фактори сімейної дисфункції та моделювання агресивної поведінки батьків та старших членів сім’ї позитивно корелювали з рівнем конфліктної поведінки дітей.Емоційна дисрегуляція була посередником, який подолав розрив між сімейною дисфункцією та проявами агресивності у дітей. Крім того, було виявлено диференціацію впливу факторів за віком та статтю, що вказує на необхідність врахування індивідуальних особливостей під час розроблення профілактичних та корекційних програм.Факти дослідження підтвердили необхідність комплексного підходу до профілактики конфліктної поведінки, тобто роботи як з дітьми, так і з їхнім сімейним оточенням, розвитку емоційного самоконтролю та підтримки позитивних стилів виховання. Перспективними напрямами подальших досліджень є поздовжні спостереження для встановлення причинно-наслідкових зв’язків, оцінювання впливу соціально-культурного контексту та створення пілотних програм раннього втручання для подолання сімейної дисфункції та рівня агресивної поведінки дітей.

Посилання

1. Литвинчук Н., Мельниченко Н. Агресивність молодших школярів як соціально-психологічна проблема. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія. 2023. № 22. С. 111–118. https://doi.org/10.18372/2411-264x.22.17614.
2. Червоний П., Надутий А. Характерні особливості проявів агресивності у дітей. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2024. Т. 105, № 2 (Ч. 2). С. 209–223. https://doi.org/10.32631/v.2024.2.42.
3. Шахов В., Шахов В., Ковзун Д. Дослідження соціально-психологічних передумов виникнення девіантної поведінки в осіб підліткового віку. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2025. С. 86–91. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2025-81-86-91.
4. Шевченко Н., Булгакова О., Ціник Я. Особливості прояву агресивності у дітей старшого дошкільного віку. Проблеми сучасної психології. 2021. № 2. С. 105–112. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2021-2-13.
5. Boboc D., Rosoiu N. Why do children become aggressive? Annals of the Academy of Romanian Scientists Series on Biological Sciences. 2020. Vol. 9. № 2. P. 73–79. https://doi.org/10.56082/annalsarscibio.2020.2.73.
6. Chen K. The role of parenting in the development of moral concept during childhood. Global dialogue on media dynamics, trends and perspectives on public relations and communication. London, 2024. P. 501–506. https://doi.org/10.1201/9781003564966-76.
7. Hogye S.I., Jansen, P.W., Lucassen, N., & Keizer, R. The relation between harsh parenting and bullying involvement and the moderating role of child inhibitory control: A population‐based study. Aggressive Behavior. 2021. Vol. 48. № 2. P. 141–151. https://doi.org/10.1002/ab.22014.
8. Lawrence T.I., Merrin G.J., Mcfield A.A. Family violence and adolescent aggressive behavior: the direct and indirect effects of depression and substance use. International Journal of Mental Health and Addiction. 2022. https://doi.org/10.1007/s11469-022-00971-2.
9. Lukić A., Arsić B., Gajić A. Aggressive behaviour in children with autism. Odgojno-obrazovne teme. 2022. Vol. 5. № 2. P. 159–171. https://doi.org/10.53577/oot.5.2.7.
10. Ningrum S.U., Dwi Utami A., Sumadi T. Social behavior analysis theory of children in the transition period from home to school: Studi literature review. JPUD – Journal Pendidikan Usia Dini. 2024. Vol. 18. № 2. P. 431–441. https://doi.org/10.21009/jpud.v18i2.47971.
11. Rademacher A., Zumbach J., Koglin U. Parenting style and child aggressive behavior from preschool to elementary school: The mediating effect of emotion dysregulation. Early Childhood Education Journal. 2023. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01560-1.
12. Sheidow A.J., McCart M.R., Drazdowski T.K. Family-based treatments for disruptive behav- ior problems in children and adolescents: An updated review of rigorous studies (2014 – April 2020). Journal of Marital and Family Therapy. 2021. Vol. 48. No. 1. P. 56–82. https://doi.org/10.1111/jmft.12567.
13. Smokowski P.R., Rose R.A., Bacallao M., Cotter K.L., Evans C.B.R. Family dynamics and aggressive behavior in Latino adolescents. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology. 2017. Vol. 23. № 1. P. 81–90. https://doi.org/10.1037/cdp0000080.
14. Tremblay R.E. The development of aggressive behaviour during childhood: What have we learned in the past century? International Journal of Behavioral Development. 2000. Vol. 24. № 2. P. 129–141. https://doi.org/10.1080/016502500383232.
15. Wang X., Qiao, Y., Li, W., Lei, L. Parental phubbing and children’s social withdrawal and aggression: A moderated mediation model of parenting behaviors and parents’ gender. Journal of Interpersonal Violence. 2021. P. 088626052110428. https://doi.org/10.1177/08862605211042807.
Опубліковано
2025-11-26
Як цитувати
Будяченко, О. М. (2025). КОНФЛІКТОГЕННА ПОВЕДІНКА ДІТЕЙ ЯК НАСЛІДОК ДИСФУНКЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВНОГО ВПЛИВУ. Психологія та соціальна робота, (2), 21-31. https://doi.org/10.32782/2707-0409.2025.2.2