СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПРОЦЕСУ СТАНОВЛЕННЯ ОБДАРОВАНОЇ ОСОБИСТОСТІ

Ключові слова: особистість, обдарованість, творчість, креативність, обдарована особистість, становлення обдарованої особистості, трансформаційні зміни соціуму.

Анотація

В статті розкрито соціально-психологічні механізми становлення обдарованої особистості, шляхи перетворення освітнього процесу з метою підвищення його ефективності, цілісності й органічності, створення психолого-педагогічної системи становлення обдарованої особистості в умовах довузівської та вузівської підготовки; наведено якісні характеристики, що дозволяють визначити рівень творчої активності на різних етапах становлення обдарованої особистості; запропоновано апробовану на практиці соціально-психологічну систему супроводу процесу становлення обдарованої особистості, засновану на створенні розвиваючого освітнього середовища як особливим чином організованого соціокультурного й освітнього простору в різних типах освітніх установ. Розроблено узагальнену модель обдарованої особистості, описані якісні та кількісні критеріальні показники оцінки обдарованої особистості, запропоновано методичний інструментарій діагностики рівня її сформованості на різних етапах становлення обдарованої особистості; охарактеризоване розвиваюче освітнє середовище як соціокультурний простір; розроблена концепція становлення обдарованої особистості в умовах розвиваючого освітнього середовища як сукупність науково-теоретичних та методологічних підстав; виявлено та описано механізм реалізації цього процесу в умовах розвиваючого освітнього середовища; запропонована науково обґрунтована й експериментально перевірена модель соціально-психологічної системи, спрямованої на процес становлення обдарованої особистості, що інтегрує структуру, зміст, науково-методичне обґрунтування та технологічне забезпечення процесу в умовах розвиваючого освітнього середовища.

Посилання

1. Анджейчак А. Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості дитини в освітньо-виховних закладах / А. Анджейчак // Обдарована дитина. — 2000. — № 5. — С. 8–13.
2. Балл Г. О. Про визначальні характеристики здібностей і принципи їх врахування у навчально-виховній роботі / Г. О. Балл // Психологія. — К.: Дніпро, 1992. — Вип. 32. — С. 59–74.
3. Барко В. Психолого-педагогічна діагностика творчого потенціалу особистості учня в навально-виховному процесі / В. Барко, В. Панок, С. Лазаревський. — Тернопіль : ТНУ, 2000. — 85 с.
4. Богоявленская Д. Б. Пути к творчеству / Д. Б. Богоявленская. — М.: Знание, 1981. — 96 с.
5. Вільга І. Врахування сталих індивідуальних рис особистості як аспект гуманізації навчання і виховання / І. Вільга // Педагогіка і психологія. — 1998. — № 2. — С. 61–67.
6. Волобуєва Т. Б. Розвиток творчої компетентності школярів / Т. Б. Волобуєва. — Харків : ХНУ, 2005. — 110 с.
7. Кремень В. Освіта в Україні: стан і перспективи розвитку / В. Кремень // Неперервна професійна освіта. Теорія і практика. — К., 2001. — Вип. 4. — С. 56–81.
8. Лушин П. В. Два виміри принципу «ненашкодь» та кодекс екологічності / П. В. Лушин. — К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. — 235 c.
9. Максименко С. Д. Основи генетичної психології / С. Д. Максименко. — К.: Інститут психології ім. Г. С. Костюка, 1998. — 298 с.
10. Павловський М. А. Стратегія розвитку суспільства: Україна і світ / М. А. Павловський. — К. : Техніка, 2001. — 312 с.
11. Подмазин С. И. Личностно ориентированное образование: социально-философское исследование. — Запорожье : Просвіта, 2000. — 84 с.
12. Савчин М. В. Духовний потенціал людини / М. В. Савчин. — Івано-Франківськ : Плай, 2001. — 204 с.
Опубліковано
2023-08-17