ОСОБЛИВОСТІ ПОСТТРАВМАТИЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ ШКОЛЯРІВ З МОВЛЕННЄВИМИ ПОРУШЕННЯМИ
Анотація
Воєнні події в Україні спричиняють психічну травматизацію дітей. Тяжче за всіх психотравму проживають діти з особливими освітніми потребами – рівень їхніх адаптивних можливостей нижчий, копінгстратегії – недосконалі, реакції на травмівну подію є реактивними та мають свою специфіку, зокрема й зумовлену наявним порушенням. Дослідження змін на всіх рівнях функціонування дитини внаслідок психотравми, урахування наявного порушення поряд із розумінням можливостей наявного інструментарію для діагностики посттравматичного стресового розладу в дітей з мовленнєвими порушенням є важливими для надання якісної психологічної допомоги травмованим дітям. Проте питанню діагностики дітей, у яких порушення мовлення пов’язане з пережитою травмівною подією внаслідок воєнних дій в Україні в умовах воєнного конфлікту, що триває, є малодослідженим. У статті наведено дані щодо змін в емоційній, поведінковій, когнітивній сферах функціонування дитини з мовленнєвими порушеннями внаслідок участі (безпосередньої чи опосередкованої) у воєнних подіях. Відзначено необхідність застосовування в діагностиці дитини на предмет посттравматичного стресового розладу інструментів, які враховують наявне порушення. Дієвими методами для діагностики дітей з мовленнєвими порушеннями внаслідок психотравми є проєктивні малюнки, піскотерапія. Інші методи можна використовувати для діагностики, якщо дитина готова вербально співпрацювати з фахівцем.
Посилання
Т. 4 (22). С. 357–370. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-4(22)-357-370.
Вааранен-Валконен Н., Заварова Н. Психологічна підтримка та допомога дітям, які пережили травматичні події : навчально-методичний посібник / ред. О. Калашник. Київ, 2022. 100 с. URL: https://rm.coe.int/manual-for-psychologists-web/1680a9754f.
Герасименко Є. Діагностика і психотерапія психогенних порушень у дітей із родин вимушених переселенців. Медична психологія. 2016. Т. 1. № 2. С. 79–82. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mpsl_2016_11_2_19.
Гудименко В., Ужченко І. Корекція посттравматичного стресового розладу у дітей з особливими освітніми потребами. Спеціальна освіта та соціальна інклюзія: виклики ХХІ століття : матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, м. Запоріжжя, 22 листопада 2023 р. Запоріжжя, 2023. С. 10–11. URL: https://www.znu.edu.ua/faculty/spp/students/zb__rnik_tez_konferents__yi_22_11_2023.pdf#page=11.
Діти і війна : монографія / В. Зливков та ін. Київ ; Ніжин : ПП Лисенко М.М., 2023. 221 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/734177/1/War_Kids_2022_VL_Zlyvkov_ok.pdf.
Довгань Н. Надзвичайні ситуації і психологічне благополуччя: індикатори стану. Проблеми політичної психології. 2022. Т. 12 (26). С. 31–44. https://doi.org/10.33120/popp-Vol26-Year2022-116.
Завацька Л. Соціально-психологічний супровід дітей та підлітків, які постраждали внаслідок воєнних дій. Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат : матеріали ІІ Всеукра-
їнської міждисциплінарної науково-практичної конференції з міжнародною участю на базі інклюзійно-ресурсного центру Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, 20 жовтня 2022 р. Тернопіль, 2022. С. 78–81. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/27185/1/Zavac.pdf.
Психологічна допомога дітям з особливостями психофізичного розвитку у подоланні наслідків перебування у зоні військового конфлікту / Н. Макарчук та ін. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 4. С. 68–74. URL: http://surl.li/tjyat.
Марціновська І. Корекція посттравматичного стресового розладу у дітей із зони військового конфлікту, які мають психофізичні порушення : дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Кам’янець-Подільський, 2020. 311 с. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/Д_26.053.23/Martsinovska.pdf.
Пророк Н. Особливості посткризової психологічної діагностики дітей. Освіта України в умовах військового конфлікту на Донбасі : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Лисичанськ, 27 лютого 2017 р. Лисичанськ, 2017. С. 157–161. URL: https://lib.iitta.
gov.ua/709099/1/Пророк2017_2.pdf.
Психологічна допомога постраждалим унаслідок кризових травматичних подій: методичний посібник / З. Кісарчук та ін. ; ред. З. Кісарчук. Київ : Логос, 2015. 206 с. URL:
http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/handle/123456789/2108.