СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ВОЛОНТЕРСЬКОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ РОДИН У ВОЄННИЙ ЧАС
Анотація
У статті розглянуто особливості організації волонтерської роботи студентської молоді в умо- вах воєнного часу, зокрема сутність діяльності структурного підрозділу закладу вищої освіти як громадського об’єднання – Центру соціальних ініціатив і волонтерства Дніпровського наці- онального університету імені Олеся Гончара. Мета статті: теоретико-практичне висвітлення сучасних викликів та можливостей розви- тку волонтерської роботи з дітьми внутрішньо переміщених родин в умовах воєнного стану. Питання надання допомоги особам, які постраждали від російської агресії, наразі є актуаль- ними. Науковою новизною є детальне вивчення поняття сутності волонтерської роботи в умовах воєнного стану, здійснення аналізу викликів та можливостей розвитку волонтерства в закладі вищої освіти, розгляд інструментів, які можуть сприяти розвитку волонтерства нині та в майбутньому. Висновки дослідження. В умовах війни, розпочатої російською федерацією проти України 24 лютого 2022 року, значущість волонтерства як суспільно корисного явища суттєво підви- щилася: кількість громадян України, залучених до благодійної та волонтерської діяльності, суттєво зросла і продовжує збільшуватися. У статті проаналізований феномен волонтерства в Україні, пов’язаний саме з початком воєнних дій та нетерпимості громадян до чужого горя й цинічності влади країни-агресорки, яка розв’язала жорстоку війну. Розглянуті форми і методи діяльності волонтерів з дітьми внутрішньо переміщених родин у створеному у м. Дніпро соціально-психологічному центрі (Rehab-Centr), висвітлені благодійні заходи та доброчинні справи студентів-волонтерів. Розглянуті можливості залучення до волонтерської діяльності з дітьми ВПО здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами, використання мож- ливостей діяльності лабораторії інклюзивного навчання факультету психології та спеціальної освіти, забезпечуючи безбар’єрне, толерантне і повноцінне здобуття вищої освіти учасниками процесу.
Посилання
Бондаренко З. П. Соціально-педагогічне волонтерство як бренд сучасної студентської молоді. Вісн. Ун-ту ім. Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. 2019. № 2. С. 130–137. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2019_2_17.
Вєдєнєєв Д. В., Турчак О. В. Волонтерський рух в Україні в ході російсько-української війни: ризики праці та форми державного і громадського визнання. Військово-науковий вісник. Львів, 2018. Вип. 30. С. 206–216.
Голуб В. Л. Волонтерська діяльність в системі взаємовідносин держави та суспільства : дис. ... канд. наук із держ. управ. : 25.00.01. Київ, 2016. 247 с. URL: http://academy.gov.ua/pages/dop/137/files/59f33cfd-ca50-4ada-ba6e-838a166ddcbc.pdf.
Волонтерство за рік повномасштабної війни: як небайдужі громадяни формують надійний тил для захисників України. URL: https://cedem.org.ua/news/volonterstvo-za-rik/.
Менеджмент волонтерських груп від А до Я : навч.-метод. посібник / За ред. Т. Л. Лях ; авт.-кол.: З. П. Бондаренко, Т. В. Журавель, Т. Л. Лях та ін. К. : Версо-04, 2012. 288 с.
Панькова О. В., Касперович О. Ю. Український волонтерський рух в умовах збройної російської агресії в контексті національних та глобальних викликів і можливостей повоєнного відновлення країни. Журнал європейської економіки. 2022. Том 21, № 3. С. 277–290.
Про внесення змін до Закону України «Про волонтерську діяльність» щодо підтримкиволонтерської діяльності: Закон України від 15.08.2022 р. No 2519-IX. URL: https://document.vobu.ua/doc/14674.
Хмаренко В.В., Бондаренко З.П. Арт-терапія у роботі з дітьми внутрішньо переміщених осіб. Актуальні проблеми спеціальної педагогіки, психології та фізичної терапії : Зб. наук. праць, 2023. С. 282–285.
Чайка І. Ю. Волонтерство: сутність феномена та особливості його функціонування в сучасній Україні. Грані. 2017. Т. 20, № 7. С. 72–79. URL: http: //nbuv.gov.ua/UJRN/
Grani_2017_20_7_10.
Яремчук C.C., Семенюк-Прибатень А.В., Адамовський В.І. Правові інструменти розвитку волонтерства в Україні: на виклики воєнного часу. Академічні візії. Випуск 17/2023. URL:https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/223/211.
Tsekhmister Y. Education of the future: frompost‐warre constructionto EUmembership (Ukrainian case study). Futurity Education. 2022. № 2(2). P. 42–52. https://doi.org/10.57125/
fed/2022.10.11.28 (date of access: 08.04.2024).