ПРОБЛЕМАТИКА ДОСЛІДЖЕНЬ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ НА ХАРЧОВУ ПОВЕДІНКУ КОРИСТУВАЧІВ

Ключові слова: харчова поведінка, соціальні мережі, контент соціальних мереж

Анотація

У статті йдеться про вплив глобальної мережі на харчову поведінку як новітнього засобу, що транслює і формує нові звички й норми суспільства. Відповідно до мети дослідження здійснено теоретичний аналіз і розкрито сучасні підходи до проблеми соціально-психологічного впливу соціальних мереж на харчову поведінку. Проведено аналіз наукових робіт із теми дослідження. Розкрито напрями досліджень впливу використання соціальних мереж на харчову поведінку. У результаті розвідок виявлено, що тема впливу соціальних мереж на харчову поведінку є мало розкритою в Україні. Водночас дослідження такого впливу має включати у себе аналіз контенту споживачів, на що вказують дослідження англомовних авторів. Виокремлено чинники та рекомендації, на які важливо звертати увагу в проведенні дослідження впливу соціальних мереж на харчову поведінку.

Посилання

1. Абаслямова Л. Психологічний аналіз факторів, які впливають на харчову поведінку людини. Psychological journal. № 16.6. 2018. С. 9–23.
2. Березовська Л. Вплив соціальних мереж на психологічне благополуччя особистості. Вісник Національного університету оборони України, 2022. Випуск 55. С. 28–36.
3. Галіч Т. Соціальні Інтернет-мережі та віртуалізація суспільного життя. Соціологія майбутнього : науковий журнал з проблем соціології молоді та студентства. 2010. № 1. С. 145–152.
4. Готько О., Чайковська О., Наливайко Н. Соціальні Інтернет-мережі та віртуалізація суспільного життя. Молодь і ринок. 2016. № 2. C. 94–98.
5. Данько Ю. Феномен соціальних мереж у контексті становлення і розвитку мережевого суспільства. Вісник Міжнародного Слов’янського університету. Серія «Соціологічні науки». Том XV. 2012. № 1, 2. C. 53–59. Харків.
6. Кулик Є. Культура віртуального спілкування. ДЗ «Держ. б-ка України для юнацтва». Київ, 2010. C. 65.
7. Литвин-Кіндратюк С. Методологічні орієнтири соціально-психологічного дослідження історіогенезу ритуально-побутової поведінки особистості. Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. № 18. 2014, c. 121–127.
8. Малєєва Н. Залежність від соціальних мереж як соціально-психологічний феномен. Вісник Одеського національного університету. Психологія. Том 20. № 3 (37). 2015.
9. Малина О., Чиганов C. Психологічні особливості порушень харчової поведінки у дівчат. Проблеми сучасної психології. № 1, 2019. С. 78–88.
10. Найдьонова Л. Візуальна творчість в Інтернет-спілкуванні. Актуальні проблеми психології: Психологія творчості. 12.10.2010. C. 406–413.
11. Онищенко О. Соціальні мережі як чинник розвитку громадянського суспільства : монографія. / Онищенко О.С., Горовий В.М., Попик В.І. НАН України, Нац. б-ка України ім. В.І. Вернадського. Київ, 2013. С. 220.
12. Романенко О. Погляди сучасних зарубіжних дослідників на роль соціальних медіа в політичній комунікації. URL: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Gileya/2012_62/Gileya62/P14_doc.pdf.
13. Скулатова О. Психологічні особливості просування сторінок в соціальних мережах. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». 2015. Випуск 1 (1). С. 163–168.
14. Стрільчук О. Cоціально-психологічні механізми формування медіакультури у підлітків з Інтернет захопленістю : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.05. ІСПП НАПН України. Київ, 2020. 220 с.
15. Суріна В. Психологічні механізми впливу реклами на особистість : кваліфікаційна робота (проєкт) на здобуття ступеня вищої освіти «магістр». / наук. керівник д.психол.н., професор І.С. Попович. Міністерство освіти і науки України. Херсонський держ. ун-т, ф-т психології, історії та соціології, кафедра психології. Херсон : ХДУ, 2021. 55 с.
16. Федотова Т., Кихтюк О., Кульчицька А. Психологічна підтримка у формування харчової поведінки підлітків в роботі клінічного психолога. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка, Психологія. Медицина». Випуск 4(4). Київ, 2021. С. 410–422.
17. Хмара А. Споживання контенту соціальних медіа як фактор формування образу тіла. Магістерська робота. Чернівці, 2022. С. 56.
18. Чаплинська Ю. Медіа ефекти парасоціальності. PSYCHOLOGICAL JOURNAL. № 6.4. 2020: 64–74.
19. Юр’єва А. Вплив соціальних мереж на суспільство. Масова комунікація: історія, сьогодення, перспективи : науково-практичний журнал. / відп. ред. С.І. Кравченко; упоряд. М.А. Рожило. Луцьк : Східноєвропейський національний університет ім. Лесі Українки, 2015. № 7–8 (6). С. 81–83.
20. Aparicio-Martinez, Pilar et al. Social media, thin-ideal, body dissatisfaction and disordered eating attitudes: An exploratory analysis. International journal of environmental research and public health. 16.21. 2019: 4177.
21. Branley Dawn B., and Judith Covey. Pro-ana versus pro-recovery: A content analytic comparison of social media users communication about eating disorders on Twitter and Tumblr. Frontiers in psychology. 8 (2017): 1356.
22. Conner M., Armitage J.C., The social psychology of food. OpenUniversity Press, Buckingham and Philadelphia, 175 p.
23. Facebook та Instagram в Україні. URL: https://plusone.com.ua/research/.
24. Harriger J.A., Thompson J.K., Tiggemann M. TikTok, TikTok, the time is now: Future directions in social media and body image. Body Image, 2023. 44, 222–226.
25. Moessner M., Feldhege J., Wolf M., Bauer S. Analyzing big data in social media: Text and network analyses of an eating disorder forum. Int J Eat Disord. 2018; 51: 656–667. DOI: https://doi.org/10.1002/eat.22878.
26. Most popular social networks worldwide as of July 2020, ranked by number of active users. URL: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/.
27. Pilecki, Maciej Wojciech, Kinga Sałapa, and Barbara Józefik. Socio-cultural context of eating disorders in Poland. Journal of eating disorders. 4.1. 2016: 1–12.
28. Turner Pixie G., and Carmen E. Lefevre. Instagram use is linked to increased symptoms of orthorexia nervosa. Eating and Weight Disorders-Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity. 22.2 (2017): 277–284.
29. Young K.S. The Relationship Between Depression and Internet Addiction / K.S. Young, R.C. Rodgers. URL: http://netaddiction.com/articles/ cyberpsychology.pdf.
Опубліковано
2023-12-04