ПРОФЕСІЙНЕ ВИГОРАННЯ У ЖІНОК ДОПОМОГАЮЧИХ ПРОФЕСІЙ
Ключові слова:
синдром професійного вигорання, допомогаючі професії, соціономічні професії, емоційне напруження, стрес, супервізія
Анотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми професійного вигорання жінок допомогаючих професій. Теоретично обґрунтовано, що до особливо сильного професійного стресу серед соціономічних професій схильні представники допомагаючих спеціальностей, серед яких багато жінок, гендерною особливістю яких є емоційність. Охарактеризовано особливості процесу емоційного вигорання та його структуру. Досліджено особливості формування та ступінь вираженості симптомів цього синдрому. Відзначено, що саме супервізія є таким видом психологічного консультування, при якому відбувається корекція і регуляція емоційно-вольових процесів, профілактика професійного вигорання.
Посилання
1. Astremska, I. V. (2017). Prykladni metodyky ta osnovy supervizii v sotsialnii roboti: navchalnyi posibnyk [Applied methods and bases of supervision in social work: textbook ]. Mykolaiv: Vyd-vo ChNU im.P.Mohyly [in Ukrainian].
2. Boiko, V. V. (1996). Energiia emotsii v obshchenii: vigliad na sebia i na drugikh [The energy of emotions in communication: a look at yourself and others]. Moscow: Inform. Izdat. dom Filin [in Russian].
3. Vodopianova, N. E. (2005). Sindrom vygoraniia: diagnostika i profilaktika [Burnout Syndrome: diagnosis and prevention]. SPb.: Piter [in Russian].
4. Hrysenko, N. V. (2007). Henderni osoblyvosti rozvytku emotsiinoho vyhorannia u pratsivnykiv osvity [Gender features of the development of emotional burnout in education workers] www.rusnauka.com. Retrieved from http://www.rusnauka.com/22_NIOBG_2007/Psihologia [in Ukrainian].
5. Zhohno, Yu. P. (2009). Psykholohichni osoblyvosti emotsiinoho vyhorannia pedahohiv [Psychological features of emotional burnout of teachers: PhD: speciality. 19.00.07 «Psychological and age psychology»]. Candidate’s thesis. Odesa [in Ukrainian].
6. Ketsko, T. V. (2013). Gendernye osobennosti proiavleniia sindroma emotsionalnogo vygoraniia v pedagogicheskoi professii [Gender features of the manifestation of emotional burnout syndrome in the pedagogical profession] kursksu.ru. Retrieved from http://kursksu.ru/documents [in Russian].
7. Kryvokon, N. I. (2012). Problemy «profesiinoho vyhorannia» sotsialnykh pratsivnykiv [Problems of «professional burnout» of social workers]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy — Problems of the general and pedagogical psychology: Collection of scientific works of Institute of psychology of G. S. Kostiuk of Academy of pedagogical sciences of Ukraine, 7 (T. XIII), 95–103 [in Ukrainian].
8. Meloian, A. (2012). Vplyv indyvidualno-typolohichnykh osoblyvostei medpratsivnykiv na utvorennia syndromu psykhichnoho vysnazhennia u protsesi vykonannia profesiinoi diialnosti [Influence of individual and typological features of health workers on the formation of mental exhaustion syndrome in the process of performing professional activity] archive.nbuv.gov.ua. Retrieved from http://archive.nbuv.gov.ua/portal [in Ukrainian].
9. Avramenkо, M. L. (2008). (Eds.). Metodychni rekomendatsii «Profilaktyka profesiinoho vyhorannia pratsivnykiv sotsialnoi sfery». Lviv: Vseukrainskyi tsentr profesiinoi reabilitatsii invalidiv.
10. Myronenko, H. (2010). Psykholohichni osoblyvosti emotsiinoho vyhorannia likariv [Psychological features of doctors’ emotional burnout]/ Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy — Problems of the general and pedagogical psychology: Collection of scientific works of Institute of psychology of G.S. Kostiuk of Academy of pedagogical sciences of Ukraine, 1 (T. 12), 414–424. [in Ukrainian].
11. Pelypeiko, O. P. (2011). Optymalna rukhova aktyvnist studentiv VNZ [Optimal motor activity of students of higher educational establishments] archive.nbuv.gov.ua. Retrieved from http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vchdpu/2011_91_1/Pelipe.pdf [in Ukrainian].
12. Savchenko, V. (2006). Deiaki aspekty vyvchennia psykhoemotsiinoi stabilnosti studentiv, shcho otrymuiut vyshchu fizkulturnu osvitu [Some aspects of researching the psycho-emotional stability of students who get higher education] nbuv.gov.ua Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/svp/2006-1/06savvds.pdf [in Ukrainian].
13. Sydorenko, A. V. (2011). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti profesiinoho stresu u diialnosti menedzhera [Socio-psychological features of professional stress in the activity of manager] nbuv. gov. ua. Retrieved from //www. nbuv.gov. ua/ portal [in Ukrainian].
14. Strabakhina, T. N., & Iakovleva, I. V. (2008). Psikhologicheskoe obespechenie deiatelnosti spetsialistov sotsialnoi pomoshchi seme i detiam [Psychological support for the activities of social assistance specialists for families and children ]. Uchenye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoi raboty. — Scientific notes of the St. Petersburg state institute of psychology and social work, 9, 1, 102–106 [in Russian].
15. Ushakova, I. V. (2011). Superviziia [Supervision]. Mykolaiv: Vyd-vo ChDU im. Petra Mohyly [in Ukrainian].
16. Fedoryshyn, H. M. (2009). Psykholohichni determinanty psykhichnoho vyhorannia u pratsivnykiv penitentsiarnoi systemy [Psychological determinants of penitentiary workers’ mental burnout] Zbirnyk naukovykh prats filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia. — Collection of scientific works: philosophy, sociology, psychology, 14, 1, 81–92 [in Ukrainian].
17. Formaniuk, T. V. (1994). Sindrom «emotsionalnogo sgoraniia» kak pokazatel professionalnoi dezadaptatsii uchitelia [«Emotional burnout» syndrome as an indicator of teacher professional maladaptation]. Voprosy psikhologii. –Psychology questions, 6, 57–64 [in Russian].
2. Boiko, V. V. (1996). Energiia emotsii v obshchenii: vigliad na sebia i na drugikh [The energy of emotions in communication: a look at yourself and others]. Moscow: Inform. Izdat. dom Filin [in Russian].
3. Vodopianova, N. E. (2005). Sindrom vygoraniia: diagnostika i profilaktika [Burnout Syndrome: diagnosis and prevention]. SPb.: Piter [in Russian].
4. Hrysenko, N. V. (2007). Henderni osoblyvosti rozvytku emotsiinoho vyhorannia u pratsivnykiv osvity [Gender features of the development of emotional burnout in education workers] www.rusnauka.com. Retrieved from http://www.rusnauka.com/22_NIOBG_2007/Psihologia [in Ukrainian].
5. Zhohno, Yu. P. (2009). Psykholohichni osoblyvosti emotsiinoho vyhorannia pedahohiv [Psychological features of emotional burnout of teachers: PhD: speciality. 19.00.07 «Psychological and age psychology»]. Candidate’s thesis. Odesa [in Ukrainian].
6. Ketsko, T. V. (2013). Gendernye osobennosti proiavleniia sindroma emotsionalnogo vygoraniia v pedagogicheskoi professii [Gender features of the manifestation of emotional burnout syndrome in the pedagogical profession] kursksu.ru. Retrieved from http://kursksu.ru/documents [in Russian].
7. Kryvokon, N. I. (2012). Problemy «profesiinoho vyhorannia» sotsialnykh pratsivnykiv [Problems of «professional burnout» of social workers]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy — Problems of the general and pedagogical psychology: Collection of scientific works of Institute of psychology of G. S. Kostiuk of Academy of pedagogical sciences of Ukraine, 7 (T. XIII), 95–103 [in Ukrainian].
8. Meloian, A. (2012). Vplyv indyvidualno-typolohichnykh osoblyvostei medpratsivnykiv na utvorennia syndromu psykhichnoho vysnazhennia u protsesi vykonannia profesiinoi diialnosti [Influence of individual and typological features of health workers on the formation of mental exhaustion syndrome in the process of performing professional activity] archive.nbuv.gov.ua. Retrieved from http://archive.nbuv.gov.ua/portal [in Ukrainian].
9. Avramenkо, M. L. (2008). (Eds.). Metodychni rekomendatsii «Profilaktyka profesiinoho vyhorannia pratsivnykiv sotsialnoi sfery». Lviv: Vseukrainskyi tsentr profesiinoi reabilitatsii invalidiv.
10. Myronenko, H. (2010). Psykholohichni osoblyvosti emotsiinoho vyhorannia likariv [Psychological features of doctors’ emotional burnout]/ Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy — Problems of the general and pedagogical psychology: Collection of scientific works of Institute of psychology of G.S. Kostiuk of Academy of pedagogical sciences of Ukraine, 1 (T. 12), 414–424. [in Ukrainian].
11. Pelypeiko, O. P. (2011). Optymalna rukhova aktyvnist studentiv VNZ [Optimal motor activity of students of higher educational establishments] archive.nbuv.gov.ua. Retrieved from http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vchdpu/2011_91_1/Pelipe.pdf [in Ukrainian].
12. Savchenko, V. (2006). Deiaki aspekty vyvchennia psykhoemotsiinoi stabilnosti studentiv, shcho otrymuiut vyshchu fizkulturnu osvitu [Some aspects of researching the psycho-emotional stability of students who get higher education] nbuv.gov.ua Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/svp/2006-1/06savvds.pdf [in Ukrainian].
13. Sydorenko, A. V. (2011). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti profesiinoho stresu u diialnosti menedzhera [Socio-psychological features of professional stress in the activity of manager] nbuv. gov. ua. Retrieved from //www. nbuv.gov. ua/ portal [in Ukrainian].
14. Strabakhina, T. N., & Iakovleva, I. V. (2008). Psikhologicheskoe obespechenie deiatelnosti spetsialistov sotsialnoi pomoshchi seme i detiam [Psychological support for the activities of social assistance specialists for families and children ]. Uchenye zapiski Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta psikhologii i sotsialnoi raboty. — Scientific notes of the St. Petersburg state institute of psychology and social work, 9, 1, 102–106 [in Russian].
15. Ushakova, I. V. (2011). Superviziia [Supervision]. Mykolaiv: Vyd-vo ChDU im. Petra Mohyly [in Ukrainian].
16. Fedoryshyn, H. M. (2009). Psykholohichni determinanty psykhichnoho vyhorannia u pratsivnykiv penitentsiarnoi systemy [Psychological determinants of penitentiary workers’ mental burnout] Zbirnyk naukovykh prats filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia. — Collection of scientific works: philosophy, sociology, psychology, 14, 1, 81–92 [in Ukrainian].
17. Formaniuk, T. V. (1994). Sindrom «emotsionalnogo sgoraniia» kak pokazatel professionalnoi dezadaptatsii uchitelia [«Emotional burnout» syndrome as an indicator of teacher professional maladaptation]. Voprosy psikhologii. –Psychology questions, 6, 57–64 [in Russian].
Опубліковано
2023-08-03
Розділ
Статті